Koło dziennikarskie
Szkolna Gazetka "Bakałarz" jest efektem pracy uczniów koła dziennikarskiego działającego w Zespole Szkolno – Gimnazjalnym w ramach zajęć pozalekcyjnych.
Koło dziennikarskie działa od września 2010 roku. Zajęcia przeznaczone są głównie dla uczniów klas IV – VI oraz gimnazjum. Podczas spotkań uczniowie poznają różnice pomiędzy znanymi typami czasopism: gazetami codziennymi, tygodnikami i miesięcznikami. Próbują swoich sił
w charakterystycznych dla pracy dziennikarza formach. Piszą notatki, artykuły, reportaże, recenzje, felietony. Prowadzą wywiady i sondy. Uczą się krytycznego myślenia o otaczającej ich rzeczywistości i nabywają umiejętności redagowania różnorodnych form dziennikarskich. Poznają zasady konstruowania tekstu prasowego, a także szczegóły pracy nad ostatecznym wyglądem gazety.
Nabór do koła odbywa się na zasadzie dobrowolności, bez dokonywania klasyfikacji czy selekcji na początku roku szkolnego.
CELE KOŁA
- Kształcenie umiejętności posługiwania się pisana odmianą języka,
- Rozwijanie zainteresowań i umiejętności literackich dzieci,
- Kształcenie sprawności mówienia, słuchania, czytania i pisania w różnych sytuacjach komunikacyjnych,
- Wzbogacanie wiedzy o świecie, człowieku poprzez poszukiwanie, porządkowanie i wykorzystywanie informacji z różnych źródeł,
- Kształtowanie osobowości uczniów poprzez rozwijanie dociekliwości poznawczej oraz rozbudzanie zainteresowań dziennikarskich.
TEMATYKA SPOTKAŃ
- Organizacja pracy redakcji,
- Zasady współpracy zespołowej,
- Praca kolegium redakcyjnego,
- Budowa formalna czasopisma,
- Słownik początkującego dziennikarza. Słownictwo środowiskowe-, żargon dziennikarski,
- Plusy i minusy zawodu dziennikarza,
- Werbalne i pozawerbalne sposoby komunikowania się,
- Warunki poprawnej komunikacji,
- Podstawowe pytania warunkujące dialogowość procesu komunikacji,
- Znak, symbol, kod, język, konotacja, denotacja – pojęcia dotyczące komunikacji medialnej,.
- Współczesne sposoby komunikowania się - ,możliwości i zagrożenia,
- Typologia i klasyfikacja czasopism – typy, rodzaje, kategorie,
- Poznanie sposobu pisania i redagowania różnych form i gatunków publicystycznych – reportaż, felieton, sprawozdanie, relacje, wywiad, itp.,
Na kółku dziennikarskim uczniowie zdobywają następujące umiejętności:
- redagowanie gatunków dziennikarskich,
- samodzielne wyszukiwanie informacji z dostępnych źródeł (m.in. biblioteka, zasoby własne, Internet,
- gromadzenie i porządkowanie materiałów do gazetki szkolnej,
- wykorzystywanie zdobytych wiadomości w redagowaniu szkolnego pisemka,
- operowanie podstawowymi pojęciami z dziedziny prasoznawstwa,
- posługiwanie się dyktafonem podczas wywiadów,
- graficzne opracowanie i składanie gazetki.
Koło dziennikarskie ma na celu wykorzystanie potencjału twórczego ucznia, rozwijanie jego aktywności oraz zainteresowanie młodego publicystyką. Poprzez ćwiczenia warsztatowe, a następnie własne, samodzielne próby zajęcia uczą i doskonalą umiejętność redagowania gatunków informacyjnych
i publicystycznych. Obok prowadzenia szkolnej gazetki Bakałarz uczniowie redagują aktualności na szkolną stronę internetową.
Zajęcia koła dziennikarskiego odbywają się w poniedziałki w godzinach 13.15 - 14.05 w sali nr 9 budynku gimnazjum.
Opiekun koła: mgr Bogusława Matusiewicz-Faron