Sukces w Ogólnopolskim Konkursie eTwinning 2020

Na 9. czerwca br. planowana była uroczysta gala rozdania nagród w konkursie eTwinning 2020, podczas której miały zostać ogłoszone wyniki konkursu. Jednak epidemia COVID-19 przekształciła stacjonarne plany w wersję online.

Miło nam poinformować, iż ubiegłoroczny projekt klasy IIIA gimnazjum pt.: „Ein Team, ein Raum, eine Stunde Zeit – Escape Room für den Klassenraum” zwyciężył w kategorii dla nauczycieli realizujących zgłaszany projekt w trakcie pełnienia funkcji ambasadora eTwinning. Jesteśmy tym bardziej  dumni z naszego osiągnięcia, ponieważ  do tej kategorii zgłaszają swoje pomysły najbardziej doświadczeni w programie nauczyciele, którzy stanowią grupę ok. 100 nauczycieli z całej Polski.

Gratuluję serdecznie uczniom klasy IIIA i dziękuję za ich zaangażowanie w działania projektowe.

https://etwinning.pl/zwyciezcy-w-konkursie-nasz-projekt-etwinning-2020/.

Opis naszego projektu został zamieszczony w publikacji, zawierającej  nagrodzone projekty w tegorocznej edycji konkursu “Nasz projekt eTwinning”. Materiały te mają za zadanie zaprezentować i uhonorować pracę oraz ponadprzeciętne osiągnięcia uczestników wyróżnionych projektów, a także zainspirować kolejnych nauczycieli i uczniów szkoły do podjęcia wyzwania.

https://etwinning.pl/zwycieskie-projekty-w-konkursie-etwinning-2020/

Gala rozdania nagród miała być połączona z obchodami 15-lecia programu. Z tej okazji przygotowano okolicznościową publikację, podsumowującą piętnastoletni dorobek eTwinningu. W jej tworzeniu brały udział osoby, które swoją pracą i zaangażowaniem przyczyniły się do tego, że eTwinning stał się jedną z najpopularniejszych inicjatyw edukacyjnych w Polsce i w Europie. Cieszę się, że również ja zostałam zaproszona do tego grona i mogłam w ramach doskonalenia zawodowego podzielić się z innymi nauczycielami swoją wiedzą i umiejętnościami.

https://etwinning.pl/15-lat-programu-etwinning/

 

Zapraszam do zapoznania się z opisem naszego projektu:

Czy można połączyć rozwiązywanie zagadek z nauką języka obcego? Można. Udowodnili to realizatorzy i uczestnicy projektu „Ein Team, ein Raum, eine Stunde Zeit – Escape Room für den Klassenraum”, tworząc edukacyjne escape roomy. W trakcie zabawy uczniowie poznawali nowe słownictwo oraz zasady dobrej współpracy w zespole.

Cele:

• kształcenie umiejętności współpracy w grupie

• kształtowanie logicznego myślenia

• rozwijanie umiejętności wykorzystania TIK

• poznanie oraz utrwalenie słownictwa i zagadnień gramatycznych z języka niemieckiego

• przygotowanie uczestników projektu do radzenia sobie w sytuacjach zadaniowych

• rozwijanie umiejętności programowania.

W projekcie uczestniczyło 120 uczniów z siedmiu szkół europejskich.

Na początku zorganizowano dla nich warsztaty, w trakcie których przedstawiono zasady tworzenia escape roomów (pokojów zagadek). Uczestnicy pracowali w grupach międzynarodowych, uzgadniając terminy i zakres działań. Dzielili się uwagami, rozwijali pomysły partnerów projektu i dostosowywali je do możliwości własnej szkoły. W ten sposób powstały harmonogram i zarys projektu. Uczestnicy projektu opracowali łącznie 26 analogowych i cyfrowych edukacyjnych pokojów zagadek. Każdy z nich został poddany ewaluacji i zamieszczony na internetowej stronie projektu (escaperoomprojekt.weebly. com). Gry umożliwiały poznanie gramatyki języka niemieckiego i utrwalanie słownictwa z różnych dziedzin (szkoła, jedzenie, zawody, zdrowie, hobby, rodzina, środowisko). Uczestnicy projektu opracowali również wspólnie słowniki w językach ojczystych oraz słowniczki obrazkowe przedmiotów-zagadek. Oprócz gier przygotowywali także prezentacje na temat własnej szkoły i miejscowości. Nowatorstwo metodyczne działań projektowych polega na tym, że została w nich zastosowana metoda gry logicznej – treści z zakresu nauki języka niemieckiego były prezentowane, sprawdzane i utrwalane w niestandardowej formie. Dużą zaletą tego typu rozwiązania są jego walory edukacyjne, wynikające z łączenia atrakcyjnej formy zdobywania nowej wiedzy z kreatywnym spędzeniem czasu. To właśnie elementy rywalizacji połączone z koniecznością działania pod presją czasu, wykorzystania logiki, sprytu i spostrzegawczości sprawiają, że pokoje zagadek są nie tylko rozrywką, ale także pożyteczną nauką. Trenowanie mózgu w codziennych, rzeczywistych sytuacjach jest najbardziej skuteczne. Zalety płynące z wykorzystania escape roomu do treningu mózgu są właściwie „skutkiem ubocznym” przyjemnego spędzania czasu. Uczniowie nie skupiają się na nauce, a profity płynące z rozwiązywania łamigłówek pojawiają się same. O korzyściach z projektu, nie tylko edukacyjnych, wspomina jego koordynatorka,

Celina Świebocka: – Uczniowie raczej nie przepadają za pracą w grupach. Ku naszemu zdumieniu, podczas rozwiązywania zagadek wszyscy gimnazjaliści, pracujący w kilkuosobowych zespołach,  dogadywali  się perfekcyjnie. Escape room ma sens, jeśli przygotowane zadania uruchamiają różne pokłady wiedzy i umiejętności. W naszym wypadku zagadki odnosiły się nie tylko do słownictwa, ale także do zagadnień gramatycznych. Ich rozwiązanie wymagało sprytu, pomysłowości i spostrzegawczości, a czasami skorzystania ze słownika. Efektywność nauczania łączyła się z pozytywnymi emocjami. Wszyscy uczestnicy byli zachwyceni rywalizacją i sposobem zdobywania wiedzy. Znaczenie ma również to, że dużą część materiałów w projekcie przygotowali słabsi uczniowie. Ich postępy w nauce i wpływ na wyniki całych zespołów były wyraźnie widoczne.

Opracowane gry wykorzystywano szerzej – w szkołach: Jazowsku, Obidzy i Kadczy przeprowadzono międzyszkolny konkurs „Escape Room Meister”, który cieszył się ogromnym zainteresowaniem. W czasie projektu uczniowie przekonali się w praktyce o korzyściach płynących z poznawania języków obcych oraz ich roli i znaczeniu w codziennym życiu. Pisali e-maile, nawiązywali kontakty towarzyskie (np. przedstawiali się, udzielali podstawowych informacji o sobie, wymieniali się materiałami wizualnymi), omawiali zagadnienia dotyczące języka niemieckiego czy realizowanych zadań. Praca projektowa była też atrakcyjną formą przygotowania do egzaminu gimnazjalnego – uczniowie brali udział w tworzeniu i publikowaniu różnych materiałów (m.in. ankiet, filmów, zagadek czy gier edukacyjnych). Wykorzystanie elektronicznych wersji pokojów zagadek pozwoliło również włączyć w naukę języka niemieckiego elementy  programowania, a także poruszyć kwestie dotyczące zagrożeń płynących z internetu i ochrony praw autorskich. W ramach działań projektowych uczniowie wzięli udział w Dniu Bezpiecznego Internetu oraz w Digital Youth Forum. Przygotowali plakaty i ulotki na temat  sposobów zapobiegania  nienawiści w sieci.

C.Świebocka