Wyróżnienie dla klasy IIIA
Projekt „Uwolnij Cyberludka” realizowany przez uczniów klasy 3a Szkoły Podstawowej w Jazowsku otrzymał Krajową Odznaką Jakości, którą przyznaje się, aby wyróżnić uczniów, nauczycieli i szkoły, których działania w ramach eTwinningu reprezentują wysoki poziom. Dla nauczycieli niewątpliwie jest to uznanie ich pracy, dla uczniów to większa motywacja do prowadzenia zaplanowanych działań, a dla szkoły – publiczne potwierdzenie zaangażowania i dążenia do wysokiej jakości oraz otwartości na współpracę europejską.
Koordynatorami projektu w naszej szkole były pani Wioletta Gałysa i pani Celina Świebocka, a partnerami przedsięwzięcia - dzieci z 3 polskich szkół i przedszkoli wraz z ich nauczycielami. Przygotowywane wspólnie zadania miały na celu przede wszystkim uświadomienie zalet i niebezpieczeństw związanych z funkcjonowaniem w wirtualnym świecie. Nasze aktywności polegały na zaprojektowaniu i przeprowadzeniu wspólnych zadań z okazji Międzynarodowego Dnia Bezpiecznego Internetu. Realizacja zadań projektowych trwała osiem miesięcy. Efekty pracy zostały zgromadzone między innymi w dwóch grach typu escape room. Dzięki tym działaniom uczniowie nauczyli się bezpiecznie korzystać z wielu narzędzi TIK, które okazały się bardzo przydatne podczas zdalnego nauczania. Poznali prawa i obowiązki dzieci przy okazji świętowania Międzynarodowego Dnia Dziecka. Projekt był częścią innowacji pedagogicznej realizowanej w Szkole Podstawowej w Jazowsku.
Przedsięwzięcie zostało podzielone na 5 etapów. Każdy z nich miał przypisane jasno określone zadania, terminy i aktywności zarówno dla uczniów, jak i dla nauczycieli. Współpraca rozpoczęła się od wspólnego wyboru tytułu projektu oraz przygotowania planu projektu. Następnie uczestnicy przystąpili do zakodowanej autoprezentacji oraz zaprojektowali propozycje logo, własne Cyberludki. Uczniowie pracowali indywidualnie oraz w grupach szkolnych. Materiały przygotowywali podczas lekcji, koła programowania oraz samodzielnie w domu. Uczestnicy projektu w naturalny sposób wzięli odpowiedzialność za realizację poszczególnych zadań. Nauczyciele starali się maksymalnie zmobilizować dzieci, tak by obowiązujące w projekcie terminy zostały dotrzymane. Działania projektowe realizowane były również podczas zdalnego nauczania. W trakcie trwania przedsięwzięcia dzieci przygotowywały i rozwiązywały tematyczne zagadki z okazji obchodzonych świąt oraz aktualnych pór roku. Uczniowie z Jazowska nagrali życzenia bożonarodzeniowe przy użyciu aplikacji 3D Quiver. Podczas zdalnego nauczania uczniowie przygotowali rysunki na temat praw i obowiązków dzieci oraz wzięli udział we wspólnej grze, która została przygotowana w aplikacji Nearpod.
Projekt został zintegrowany z założeniami podstawy programowej edukacji wczesnoszkolnej oraz informatyki. W ramach aktywności projektowej realizowane były założenia zawarte w Programie Wychowawczo-Profilaktycznym szkoły dotyczące bezpiecznego korzystania z zasobów internetu oraz zdrowej rywalizacji. Nasze działania uwzględniały podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2019/2020. Najważniejsze z nich to:
- Profilaktyka uzależnień w szkołach i placówkach oświatowych;
- Wychowanie do wartości przez kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych;
- Rozwijanie kompetencji matematycznych uczniów;
- Rozwijanie kreatywności, przedsiębiorczości i kompetencji cyfrowych uczniów, w tym bezpieczne i celowe wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego.
Metoda projektów sprzyja rozwijaniu kompetencji kluczowych uczniów i nauczycieli. Dzieci doskonaliły swoje umiejętności kreatywnego myślenia, a systematyczne realizowanie zadań nauczyło ich samodzielności i samodyscypliny.
Każda ze szkół uczestniczących w projekcie proponowała różne narzędzia TIK, które wykorzystywaliśmy wspólnie w kolejnych etapach projektu. Uczniowie i nauczyciele wykazywali się kreatywnością w doborze narzędzi adekwatnie do przekazywanych treści. Widoczna była ogromna motywacja partnerów do nauki posługiwania się narzędziami TIK. Realizując poszczególne działania, partnerzy projektu korzystali z różnorodnych nowoczesnych narzędzi, ułatwiających efektywną i inspirującą współpracę.
Do planowania działań projektowych wykorzystano dokumenty na dysku Google. W autoprezentacji zastosowano takie narzędzia, jak: prezentacje na dysku Google, crypto.interactive-maths.com, kidzone.ws/puzzles, theteachersroom, edu-games.org, braille.edu.pl, morsecode, renderforest, .befunky.com.
- Miejscowości zostały zaprezentowane na Padlecie.
- Wykonanie etapu “MY w Internecie” ułatwiły uczniom formularze Google i wspólna gra w Nearpod.
- Zakodowane wiadomości na temat internetu uczniowie utrwalili w aplikacji Nearpod, które przygotowali wspólnie w prezentacjach Google.
- Netykieta - jak być zawsze mile widzianym internautą? została zrealizowana w aplikacji Tricider.
- Zadania z okazji Świąt Bożego Narodzenia przygotowano w aplikacjach: Quiver, Kizoa, Toonytool.
- Główna gra escape room pt. "Uwolnij Cyberludka" została przygotowana w Genial.ly. Do tego celu wykorzystano również prezentacje Google oraz LearningApps. - Z okazji Walentynek zrealizowano zadania, wykorzystując Ozoboty, aplikacje Quiver i Tangram.
- Ostatnim zadaniem było opracowanie gry pod tytułem: ”Prawa i obowiązki dziecka” w Nearpod, Youtube, prezentacjach Google.
- Ewaluację końcową przeprowadzono w formularzach Google. Uczniowie dzięki wsparciu pozostałych partnerów szybko poznawali kolejne narzędzia. Korzystając z nowych aplikacji, tworzyli prezentacje, gry, filmy wideo, wyrażali swoje opinie. Podczas opracowywania materiałów uczestnicy zwracali uwagę na ochronę praw autorskich. Do przygotowania prezentacji wykorzystano zdjęcia i obrazki ze strony Pixabay.
W.G. i C.Ś.