Wycieczka klas trzecich gimnazjum do Nowego Wiśnicza,Marcinkowic i Nowego Sącza szlakiem legionów Piłsudskiego

Dnia 9.10 odbyła się szkolna wycieczka zorganizowana z okazji stulecia odzyskania niepodległości.Pierwszym celem podróży był piękny zamek magnacki w Wiśniczu.Oprowadzani przez panią przewodnik, poznaliśmy barwną historię zamku.Przeszliśmy wiele komnat i kilka kondygnacji(pomijając najwyższe piętro wieży).Podziwialiśmy wystrój pomieszczeń ,obrazy,słuchaliśmy opowieści o dawnych tradycjach i starych obyczajach.Poznaliśmy też kilka ciekawych anegdot historycznych-o pani zamku- królowej Bonie ,która przejechała na osiołku dookoła wąskiego gzymsu wieży na wysokości 40 m.Następnie królowa nakazała to samo swemu przeciwnikowi politycznemu tym razem konno-co oczywiście skończyło się upadkiem i śmiercią nieszczęśnika.Inna historia opowiadała o magnacie,który dzięki wspaniałej akustyce pałacowych komnat podsłuchiwał spowiedż swojej żony.Przetestowaliśmy to sami i rzeczywiście- nawet najcichsze głosy było dokładnie słychać.Następnie przenieśliśmy się w świat wirtualnej rzeczywistości.W jednej z sal dzięki specjalnym okularom wcieliliśmy się w postacie nietoperzy i zwiedzaliśmy pałacowe komnaty.Następnym punktem wycieczki było zwiedzanie małego, ale bardzo ciekawego muzeum w Marcinkowicach poświęconego bitwie marcinkowickiej z grudnia 1914 r.,oraz pobytowi żołnierzy Józefa Piłsudskiego na Ziemi Sądeckiej.Tam gdzie dziś mieści się szkoła,przed pierwszą wojną znajdował się dom wypoczynkowy.Tam krótko rezydował Piłsudski za swoimi legionistami.W czasie zwiedzania słuchaliśmy pieśni legionowych.Ostatnim punktem wycieczki było zwiedzanie cmentarza komunalnego w Nowym Sączu , kwater żołnierzy poległych w czasie I wojny światowej oraz pomników legionistów polskich.Poznaliśmy też historię cmentarza oraz informacje na temat wybitnych Polaków tam pochowanych.Wycieczka była bardzo ciekawa i z pewnością dużo wniosła do naszej wiedzy historycznej.Mam nadzieję ,że następne nasze wyjazdy będą równie udane a najlepiej z równie udaną jak wtedy pogodą.

RELACJA Z WYCIECZKI W POSTACI KRÓTKIEGO FILMU:

https://youtu.be/ZXweWxP8wkg                                                                                                                                                                                                                                                                                    Gabriela Obrzud   kl.III c